مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!

 

«بابک فردوسی» یکی از مهندسان و طراحان پروژه مریخ‌نورد «کنجکاوی» و مأموریت سفر به قمر «اروپا» در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در مصاحبه‌ای با سایت «اسپیس»، جزئیات هیجان‌برانگیزی را درباره این دو مأموریت تشریح کرده است.

کاخ سفید ماه جاری میلادی، لایحه بودجه درخواستی سال ۲۰۱۶ برای ناسا را ارائه داد که این لایحه شامل بودجه ۳۰ میلیون دلاری برای سفر به قمر اروپاست. در صورت تصویب این بودجه توسط کنگره، کاوشگر نهایی برای انجام این مأموریت، شبیه فضاپیمای پیشنهادی کوئپر اروپا خواهد بود که قرار است چندین بار از کنار قمر مرموز سیاره مشتری به نام «اروپا» عبور کند و پوسته یخی و اقیانوس زیرسطحی آن را کنکاش کند.
ادامه مطلب ...

سه ایرانی در میان 100 نفر کاندیدای نهایی سفر بی بازگشت به مریخ

 

   
 

  با محدودتر شدن فهرست داوطلبان سفر بی بازگشت به سیاره سرخ، سه ایرانی در جمع 100 نفر برگزیده نهایی پروژه «مارس وان» آماده می شوند تا بخت خود را برای قرار گرفتن در جمع چهار فضانورد فاتح مریخ امتحان کنند.

به گزارش سرویس علمی است، حضور سه ایرانی در این جمع 100 نفره که از بین بیش از 202 هزار داوطلب اولیه انتخاب شده اند احتمال این که کهن ترین تمدن بشری در بنا کردن نخستین اقامتگاه دائمی زمینی ها در ماورای جو نیز نماینده ای داشته باشد را بسیار بالا برده است.

ادامه مطلب ...

الیاف سخت تر از فولاد

محققان موسسه فناوری استکهلم موفق به ساخت الیاف سلولزی شده‌اند که سخت‌تر از فولاد بوده و مقاومتی همانند آلومینیوم از خود بروز می‌دهد. به گزارش مهر، “فردریک لوندل”، یکی از محققان سوئیسی که در تحقیقات موسسه فناوری استکهلم شرکت داشته، در این رابطه می‌گوید:” ما موفق به ساخت الیاف سلولزی به سختی و مقاومت فولاد و آلومینیوم شده‌ایم.” آب ، مغذی نانو فیبرها در ابعاد کوچک سلولز دارای فرمول عمومی C6H10O5 است. سلولز، ساختار اولیه دیواره سلولی گیاهان را تشکیل می‌دهد. اما نانو سلولز، متشکل از فیبرهای سلولزی با ابعاد نانو است که از ده‌ها نانومتر تا چند میکرون ابعاد طولی دارند. فیبرهای الیاف همانند سدی نفوذناپذیر در برابر یون‌ها عمل می‌کنند. خصوصیات ظاهری و همین طور ترکیبات داخلی آن‌ها را می‌توان با اضافه کردن مواد افزودنی یا اعمال مختلف تغییر داد. استفان راث، یکی از دیگر از محققان این پروژه می‌گوید: روند ساخت و تولید سلولزهای مستحکم را می‌توان این‌گونه توجیه کرد، فیبرهای نانو سلولز کوچک در محیط آبی قرار داده می‌شوند تا توسط آبپاش‌های کوچک صنعتی که دارای بخش‌های کوچکی بوده اما با فشار بالایی آب را به بیرون می‌زدند، تغذیه شوند. در اثر شتاب و فشاری که توسط جت آب‌ها به فیبرها وارد می‌شود، آنها کم و بیش با این جریان آبی ارتباط برقرار می‌کنند. سپس بعد از مدت زمان مناسبی، نمک را به فیبرها اضافه می‌کنیم. نمک علاوه بر این که به فیبرها اجازه می‌دهد تا به یکدیگر متصل شوند، استحکام رشته‌های سلولزی را نیز در پی دارد. سپس محصول جدید را در معرض هوا قرار داده تا پس از خشک شدن آب و نمک، فیبرها با یکدیگر پیوند هیدروژنی مستحکمی برقرار کنند. استحکام محصول جدید در نحوه چینش و اتصال آن‌ها به یکدیگر است زیرا انعطاف‌پذیری آنها را افزایش داده و فشار ناشی از کشش و نیروهای وارده را نیز کاهش می‌دهد. اما با این حال، این تحقیقات نیازمند بررسی‌های بیشتری است زیرا رشته‌های سلولزی به روش جدید دارای طول و همینطور ابعاد کوتاهی هستند. اما محققان امیدوارند تا با تکمیل تحقیقات بتوانند از این فناوری جدید در ساخت پره‌های توربین بادی نیز بهره ببرند. نتایج این تحقیق با عنوان “ساخت سلولزی با استحکام بیولوژیکی” در نشریه “نیچر کامیونیکشن” به چاپ رسیده است. bigbangpage.com + 9 - See more at: http://www.hupaa.com/20140610062529002/ساخت-الیافی-سخت-تر-از-فولاد#sthash.Ag5FCByR.dpuf

کشف معمای ستارگان مغناطیسی

   دانشمندان با استفاده از تلسکوپ خیلی بزرگ موفق به کشف راز چگونگی شکل‌گیری مگنتارها یا مغنااخترهای کیهان شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مغنااخترها ستارگان نوترونی فوق‌العاده متراکم و بسیار مغناطیسی هستند که می‌توانند زمانی که ستاره‌ای به ابرنواختر تبدیل می‌شود، شکل گیرند.

این اجرام کیهانی بی‌نهایت نادر هستند و تاکنون تعیین این موضوع که آن‌ها چگونه و چرا شکل می‌گیرند، دشوار بوده است. با این حال، به لطف داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ خیلی بزرگ در رصدخانه پارنال آژانس فضایی اروپا واقع در شیلی، منجمان مدعی‌اند پرده از راز این معمای بزرگ برداشته‌اند.

مغنااختر، نوع نادری از ستاره نوترونی است و میدان مغناطیسی فوق‌العاده قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد که قوی‌ترین میدان از نوع خود در جهان است. این ستارگان نه تنها دارای چنین میدان قوی هستند، بلکه مانند دیگر ستارگان نوترونی، هم بسیار کوچک و هم فوق‌العاده متراکم بوده تا جایی که یک قاشق چای‌خوری از ماده یک ستاره نوترونی دارای جرمی برابر یک میلیارد تن (tonnes) است. آن‌ها زمانی شکل می‌گیرند که ستارگان عظیم تحت وزن گرانش‌شان فرو می‌پاشند.

ادامه مطلب ...

افت سواد در بین راه یافتگان دانشگاه در سال های اخیر

جامعه > آموزش - بررسی ها نشان می دهد هر سال، سطح سواد پذیرفته شدگان دانشگاه، پایین و پایین تر می آید. کارشناسان معتقدند ادامه این روند بار باعث افول بار علمى دانشگاه ها و در نتیجه کاهش شدید نخبگان و افزایش انسانهاى با مدرک تحصیلى بالا ولى کم سواد می شود.

امید سلیمی بنی: سازمان سنجش اعلام کرده حتی کسانی که در کنکور امسال غایب بوده اند هم می توانند بر مبنای سوابق تحصیلی دوران متوسط خود، 100 رشته-محل را انتخاب کنند تا به هر حال، قرعه به نام یکی از این رشته -محلها، بیفتد و داوطلب وارد دانشگاه شود.

اما مشکل تنها در دانشگاهی شدن کسانی که حتی زحمت جواب دادن به تستهای کنکور را به خود داده اند محدود نمی شود. بررسی های ۱۰ ساله اخیر نشان می دهد هر سال، سطح سواد پذیرفته شدگان دانشگاه، پایین و پایین تر می آید. کارشناسان حوزه آموزش معتقدند ادامه این روند بار باعث افول بار علمى دانشگاهها و در نتیجه کاهش شدید نخبگان و افزایش انسانهاى با مدرک تحصیلى بالا ولى کم سواد (توهم علم زدگى) خواهد شد. یعنی چیزی که در سالهای اخیر به آن، نام "بحران مدرک گرایی" به آن گذاشته اند.

ادامه مطلب ...