دانــش دوســت مــا

دانــش دوســت مــا

***به وب من خوش آمدید ، نظر فراموش نشه ***
دانــش دوســت مــا

دانــش دوســت مــا

***به وب من خوش آمدید ، نظر فراموش نشه ***

تکنیک های تقویت حافظه

تکنیک های تقویت حافظه 
 
 
 
 
لطفا به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید
تکنیک های تقویت حافظه
همان گونه که می دانیم تعریف علمی یادگیری عبارت است از ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه ی یاد گیرنده که بر اثر تجربه رخ می دهد. حافظه نیز در یک تعریف ساده عبارت است از فعالیت ذهنی که طی آن اطلاعاتی را که آموخته اید یا تجربه کرده اید فراخوانی شود، بنابراین حافظه و یادگیری ارتباط بسیار نزدیک با یکدیگر دارند به طوری که اگر حافظه، یعنی توانایی نگهداری وجود نداشته باشد یادگیری نیز اتفاق نمی افتد و بر عکس اگر به درستی مطلبی را نفهمیده باشید حفظ کردن آن نیز مشکل خواهد بود.

استفاده از یادیارها (یاد آورنده ها)
 

این تکنیک به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را که به یاد آوردن آن ها سخت و دشوار است را کد گذاری کنید تا اطلاعات را بهتر و آسان تر به یاد آورید.
کلمه ی «یادیار» به معنی کمک کننده ی حافظه است و با بهره گیری از این تکنیک به حافظه کمک می شود تا فرآیند یادسپاری و یادآوری راحت تر و سریع تر صورت پذیرد.

*انواع یادیارها
 

الف)مخفف ها:در این روش برای به خاطر سپردن یک مجموعه کلمات با استفاده از حروف ابتدایی کلمات یک کلمه ی مخفف (اختصاری) ساخته می شود.مثلاً برای یادسپاری رنگ های تجزیه شده توسط منشور (یا رنگ های رنگین کمان) از کلمه ی مخفف «قنز سانب» استفاده می شود که به ترتیب حروف اول رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش است.
ب)وزن و قافیه:استفاده از وزن و قافیه در به یاد سپاری بسیاری از مطالب کاربرد دارد. مثلاً برای یادگیری انواع اسم آلت می توان شعر زیر را حفظ کرد:
اسم آلت که بر آلت دال است
مِفعَل و مِفعَله و مفعال است

استفاده از تصویر سازی ذهنی
 

یعنی برقراری ارتباط معنی دار بین مطالب از طریق یک رابطه ی ذهنی بین آن ها. اطلاعات می توانند به دو صورت کلامی(کلمات)و بصری(تصاویر)در حافظه ضبط و نگهداری شوند. مثلاً شما می توانید کلمه ی«درخت»را به حافظه بسپارید یا می توانید تصویر یک درخت را در حافظه ی خویش نگهداری کنید. توجه داشته باشید منظور از تصویر سازی کلمات، تصویر خود کلمه نیست، بلکه تصویر موضوعی است که کلمه به آن ارتباط دارد و به خوبی در ذهن نقش می بندد.
برای تصویر سازی ذهنی بهتر می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
-با استفاده از تصاویر ذهنی به طور موثری به اطلاعات کد بدهید و به دلیل مشخص بودن تصاویر، به هنگام لزوم می توانید آن ها را به سادگی به یاد آورید.
-سعی کنید از تصاویر مطبوع و مثبت استفاده کنید. مغز غالباً تصاویر ناخوشایند را از خود دور می کند.
-از تمام حواس خود برای کد گذاری اطلاعات یا جلوه دادن تصاویر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که یادآورنده ها می تواند حاوی صداها، بوها، مزه ها، لمس ها ، حرکت ها، احساس و تصاویر باشند.

استفاده از تداعی (مرتبط سازی)
 

تداعی عبارت است از دریافت اطلاعات و ارتباط دادن آن ها با چیزهایی که قبلاً آموخته اید.
در این روش بین مطالب جدید و مطالبی که قبلاً فرا گرفته اید، نوعی رابطه برقرار می کنید به طوری که با یادآوری یکی، مطالب دیگر نیز به یاد آورده می شود.
برای اینکه بتوانید از این روش خوب استفاده کنید، اشیاء را با استفاده از رنگ، بو و شکل یا حس مشابه به یکدیگر پیوند دهید. این کار را می توانید با بهره گیری از استعاره، تمثیل، قیاس، تشبیه و حتی تضاد بین دو موضوع انجام دهید.
مثلاً املاء کلمه ی راهب -چون راهب دو چشم دارد پس از«ه»دو چشم استفاده می شود یا برای این که خسوف(ماه گرفتگی) را با کسوف(خورشید گرفتگی) اشتباه نگیرید، بگویید دو حرف «خ»با هم نمی آید:
خسوف:ماه گرفتگی
کسوف:خورشید گرفتگی

استفاده از واسطه ها
 

از طریق واسطه ها می توان بین مطالب و مواد غیر مرتیط روابط معنی دار برقرار کرد، مثلاً به شما جفت کلماتی مانند شانه، لیوان-پا، صندلی-چکش، ساعت-داده می شود و با گفتن کلمه ی اول شما باید کلمه ی دوم را بگویید. شما می توانید با معنی دار کردن جفت های کلمات از واسطه های ذهنی استفاده کنید، مثلاً «شانه در لیوان» «او پایش را روی صندلی گذاشت» یا «او با چکش به ساعت کوبید» حتماً لازم نیست جملات واقعی باشند، بلکه می تواند خیالی، هیجانی، خنده دار، بی معنی یا اغراق آمیز باشند.

سازمان دادن اطلاعات
 

سازمان دهی اطلاعات یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در رابطه با حافظه باید به آن توجه داشت. شما با استفاده از این تکنیک، توانایی فوق العاده یی در حفظ و نگهداری حجم عظیمی از اطلاعات پیدا می کنید.
حافظه به نوعی شبیه یک انبار بی نهایت وسیع است که در رابطه با حافظه باید به آن توجه داده شده و دایماً به میزان این اطلاعات افزوده می شود. با این توضیح یکی از اولین ویژگی هایی که انبار وسیع باید داشته باشد تا یافتن یک موضوع (به خاطر آوردن یک موضوع)در آن ساده باشد منظم بودن آن است. منظم بودن حافظه تنها از طریق سازماندهی کردن اطلاعاتی که می خواهید در آن جا بدهید امکان پذیر است. سازمان دهی اطلاعات گاهی با یک یادداشت برداری اصولی و یا بهره گیری از چارت، نمودار و یک طبقه بندی کردن اطلاعات صورت می پذیرد.این کار به شما کمک می کند که انبار حافظه ی خود را منظم ساخته و دسترسی به اطلاعات آسان تر شود و فراموشی کمتر اتفاق می افتد.

تکنیک عدد/شکل
 

این روش از طریق کمک به ایجاد تصاویری ذهنی عمل می کند که در آن اعداد با تصاویری که شبیه به عدد هستند مطابقت داده شده اند. سپس می توانید این تصاویر را با اشیایی که می خواهید به یاد آورید ارتباط دهید. مثلاً عدد یک شبیه شمع، نیزه و عصا است.
به طور کلی قیافه دار کردن اعداد به عنوان یکی از تکنیک های تقویت حافظه به شمار می رود. در این تکنیک کلماتی خاص جایگزین اعداد می شوند. این کلمات به نوعی انتخاب می شوند که حرف اول آنها با حرف اول عدد یکی باشد.مثلاً:1(یک)-یونجه 2(دو)-دفتر
نظرات 5 + ارسال نظر

سلام دوست عزیز مطلب جالبی بود
اپم
منتظرت هستم

salam.chetori?
man kheyli vaghte naymadam to webam.
alan ke omadam goftam bezar webe to ham biam.
bebakhshid ke dir be dir miam.
sar bezan.

ممنونم که سر زدی ...
باشه حتما

محمد حسین 1390,12,24 ساعت 02:43 ب.ظ http://mha7274.blogfa.com

سلام من آپم
موفق و پیروز باشید

advance eid mobarak

عید شما هم مبارک باشد

donya 1391,01,05 ساعت 01:14 ب.ظ http://hedii.blogfa.com

ســـــــــــــلام وبه قشنـــــــــــــگی داری به منـــــــــــم ســــــــــر بزن...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد